ACTIVITATS D’APRENENTATGE COL·LABORATIU

En aquesta entrada tractarem sobre l’aprenentatge col·laboratiu, i us posaré un exemple basat en l’experiència pròpia on s’aplica aquest coneixement.

Em basaré en una activitat realitzada a primària en una escola de Catalunya. Aquesta activitat col·laborativa és va realitzar a l’assignatura de medi del coneixement enfocat al medi natural.

Per descriure l’activitat i tots els factors a tenir en compte, utilitzaré una guia a seguir per tal de que us sigui més fàcil comprendre tots els aspectes de l’activitat.

Descripció bàsica de l’activitat

  • Contingut: Aquesta activitat tractava d’assolir el coneixement d’un tema de medi natural al nivell de sisè de primària. Vam realitzar diferents apartats d’un tema a través de materials interactius, exercicis dinàmics, etc. L’única condició que ens va posar el professor era seguir l’apartat que ens havia tocat i a partir d’aquesta informació preparar materials com maquetes, gimcanes o exercicis de memòria per a la resta de grups. De manera que al final de tot, tots els grups hagin pogut veure tots els aspectes del tema d’una manera més divertida i col·laborativa. El tema principal del nostre grup va ser estudiar les formes de relleu possibles, un cop vam saber-ho ens hi vam bolcar tots plegats per a treure un bon treball
  • Objectius: És van plantejar un seguit d’objectius, de manera que hi hagués un petit guió de com havia d’anar l’activitat. Alguns dels objectius principals eren els següents:
    • Treballar en grup
    • Dissenyar qualsevol tipus d’activitat de tipus interactiva/visual.
    • Estudiar prèviament els coneixements a ensenyar (cada grup en específic)
    • Assolir tots els coneixements del tema
    • Bona participació i actitud durant les sessions grupals de treball
    • Autoavaluació i avaluació dels companys de forma anònima.
  • Resultat final (Producte): Com a resultat final vam obtenir diverses formes d’ ensenyar un mateix tema, en el cas del meu grup va ser l’obtenció d’una maqueta on representàvem les formes de relleu.
  • Agrupacions (Núm. d’alumnes de cada grup): En la meva classe érem un total de 28 alumnes i ens van repartir de forma que sortissin 7 grups, és a dir 4 persones a cada grup.

Procés col·laboratiu

  • Com es va organitzar el grup: En el grup ens vam organitzar de manera que dues persones realitzarien la maqueta i les altres dues s’encarregarien de la presentació i recerca. Llavors l’últim dia vam fer una posada en comú per a assabentar-nos de tot el que havíem treballat entre tots.
  • Recordes algun aspecte a assenyalar sobre la interacció entre els membres del grup (llenguatge, comunicació, ajudes): Recordo que vam tenir algun problema de comunicació, ja que no ens posàvem d’acord a com volíem representar el nostre tema “Les formes de relleu”. Però gràcies a l’acció del tutor vam aconseguir cedir una mica tots i acabar fent un projecte al gust de tots els integrants.
  • Aspectes emocionals i afectius durant el treball en grup (positius – negatius): En aquella edat els desajusts emocionals eren molt comuns, i recordo que durant tot el treball els vam patir. Normalment és solucionava de forma ràpida i continuàvem amb la feina, però recordo d’una companya del meu grup que estava molt afectada per un aspecte familiar i que era molt sensible a segons quins comentaris quotidians. Si més no, vam continuar fent el treball dins d’una normalitat acceptable.
  • Com se superaven els diferents punts de vista: Gairebé sempre els solucionàvem amb el tutor o el professor que hi hagués a l’aula, d’altre cops ho fèiem de manera autònoma tot i que no tenia gaire èxit, així que com ja he dit acabàvem dirigint-nos al professor present. Aquest, degut a la visió d’adult i encarregat, no l’hi posàvem pegues al que ell ens digues i principalment s’acabaven solucionat ràpid aquest petits entrebancs.

Paper del professor

  • Consignes: El tutor ens va donar poques consignes ja que volia que fóssim creatius i trobéssim diferents maneres d’explicar un mateix tema. Algunes de les consignes que ens va donar van ser les següents:
    • Obligatori fer un material interactiu/visual per explicar el tema
    • Tots els integrants del grup han de participar en l’activitat i la presentació
    • El temps estava limitat i ho havíem de fer en aquell temps.
  • Ajudes: En aquesta activitat no vam necessitat ajuda externa, del que tractava era de estudiar prèviament els continguts i posteriorment de manera lliure exposar-los a la resta del grup. Evidentment el tutor ens va ajudar amb petits detalls per seguir endavant i no estancar-nos donant-nos petites idees i consells, però res més enllà.
  • Avaluació del treball del grup: L’avaluació va ser molt interessant ja que vam tenir tres agents valoratius. El primer era l’avaluació del professor, que ens valorava tant individual com col·lectivament. Seguidament ens autoavaluàvem i de forma anònima (pel grup) avaluàvem a la resta d’integrants del grup. É s a dir al final vam tenir quatre notes que és van sumar seguint uns percentatges que ara no recordo i cadascú va obtenir la seva nota. recordo que les notes eren molt altes ja que vam treballar en conjunt molt bé i és va notar en les avaluacions finals.

Fins aquí l’entrada d’avui, espero que us hagi servit la meva experiència d’una activitat col·laborativa per aplicar les vostres futures activitats.

No dubtis en proposar una activitat o explicar la teva!

Fins aviat.

6 respostes a “ACTIVITATS D’APRENENTATGE COL·LABORATIU

  1. Bones Rougi,
    Que guai l’activitat. Jo a 5è de primària recordo fer-ne una semblant amb fang.
    Com a aspectes positius de l’activitat, valoro molt l’autonomia de treball que us va deixar el tutor/a, com tu has explicat molt bé, d’aquesta manera els infants actuent utilitzant la cretivitat i la imaginació. Com més consignes dona un mestre/a més limitat queda l’alumnat. A més, fent l’activitat d’aquesta manera, permet que l’alumne aprengui a cercar per sí mateix la informació que consideri més rellevant.
    Problablement com a aspecte de millora penso que el fet de treballar per petits grups, permet una bona interacció en el petit grup, però llavors faltaria un últim pas que és el de compartir-ho amb la resta de companys, ja que és molt probable que vosaltres haguessiu treballat les cotes d’una muntanya/el mapeig, però altres grups possiblement devien treballar algun altre contingut. És per aquest motiu que penso que hi ha una manca de comunicació entre grups, o una posada en comú per conèixer què ha treballat cadascú i per enriquir el grup-classe de nous coneixements.

    Liked by 1 person

  2. Hola Roger!!!

    M’ha agradat molt com expliques l’activitat trobo que ho has fet d’una forma molt clara i detallada. A més a més tal com has distribuït la informació amb subapartats ajuda molt al lector a entendre l’activitat i a saber en tot moment que està llegint.

    Com a punt fort vull recalcar el tipus d’avaluació que va fer el professor/a, ja que la trobo molt completa i interessant. El fet de no avaluar d’una única forma és molt positiu perquè la nota no recau només en l’opinió del professor. L’autoavaluació el considero un recurs molt important, ja que tu individualment penses quins han sigut els teus punts més forts i més fluixos en el treball i en base a això aprens quines coses tens a millorar en les següents activitats.

    Per tal de millorar l’activitat proposaria fer una exposició dels diferents resultats al curs anterior perquè així aprendran coses noves i podran tenir un exemple d’activitats que faran el cus vinent. A més a més el fet de fer una exposició davant d’un altre curs pot ser molt positiu en els alumnes perquè els nens i nenes es sentin orgullosos i els protagonistes del treball.

    M'agrada

  3. Trobo molt bona proposta fer que els nens construeixin aquestes maquetes basades en els diferents conceptes treballats en l’assignatura, ja que d’aquesta forma entenen i fixen més els diferents conceptes i coneixements treballats gràcies a la maqueta que resulta un material molt visual.

    També m’agradaria destacar la bona feina i com van saber treballar per grups seguint una sèrie de rols. Mentre uns duien a terme la feina més practica els altres es centraven a fer recerca. Això també demostrar la gran capacitat de treballar en grup que els nens i nenes tenien. Respecte al paper del mestre trobo molt interessant aquesta llibertat a l’hora de treballar, ja que així els grups van funcionar sense tanta pressió i van aportar creativitat a les seves maquetes. D’altra banda fomentar l’autonomia és una molt bona forma perquè els nens i nenes assoleixin millor el que es treballa. A més a més pel que fa a l’avaluació trobo molt bé que a part de la qualificació del mestre els alumnes es poguessin autoavaluar, ja que d’aquesta forma també es pot saber com ha anat el treball des del seu punt de vista.

    Com a proposta de millora es podria haver organitzat a més a més d’una exposició al grup classe, una per a la resta d’alumnes del centre per així fomentar les relacions entre alumnes.

    M'agrada

  4. Hola Roger!

    Primer de tot m’agradaria destacar l’importancia que va donar el professor a la creativitat, ja que molts cops els treballs tendeixen a tenir moltes pautes i guies a seguir. També resaltar la importancia d’aquest tipus d’activitats, ja que d’aquesta manera cada persona s’informa molt bé i cerca molta informació sobre l’aspecte que li ha tocat i acabes aprenent més coses que no pas quan simplement escoltes l’explicació del professor.

    Com aspectes a millorar jo faria una exposició de cada treball per part dels membres del grup per a que així la resta d’alumnes entenguin bé totes les maquetes i els hi quedi més clar tot el temari, a part de que al exposar-ho també et queda tot més clar. I potser, ja per acabar, es podria posar una petita explicació al costat de la maqueta.

    M'agrada

  5. L’activitat que has mencionat la trobo molt interessant, ja que cada grup va haver de crear la seva metodologia per tal de plasmar els continguts de certa temàtica de manera que fos dinàmica, divertida i diferent. El paper del professor va ser adequat, perquè en aquests casos, com que es pretén aconseguir que emergeixi la creativitat de cada alumne, si no se li dona autonomia a l’infant, aquest és influenciat i el resultat del treball no seria propi, ja que hauria rebut certs factors externs que l’haguessin fet decidir dur a terme o no certes decisions o pensaments. Òbviament, si l’infant requereix del professor per realitzar una tasca que no pot realitzar per si mateix o que tingui certa dificultat, el professor ha de brindar la seva ajuda als alumnes que ho necessitin, això no implica una interrupció en l’autonomia d’aquests.

    L’assignació de rols que vau fer trobo que és útil a l’hora de decidir quina feina fa cadascú, però així i tot m’agradaria recalcar que perquè el treball en equip sigui efectiu, a part de fer cada persona les tasques assignades segons el rol que tinguis, també és important comunicar-se durant l’execució d’aquestes, per tal que la feina sigui col·laborativa del tot, sense oblidar que en la feina que un fa també compta l’opinió i el punt de vista de la resta de l’equip.

    Molt ben explicat tot Roger!

    M'agrada

  6. Bones Rogeer,

    L’activitat que has mencionat la trobo molt interessant, ja que cada grup va haver de crear la seva metodologia per tal de plasmar els continguts de certa temàtica de manera que fos dinàmica, divertida i diferent. El paper del professor va ser adequat, perquè en aquests casos, com que es pretén aconseguir que emergeixi la creativitat de cada alumne, si no se li dona autonomia a l’infant, aquest és influenciat i el resultat del treball no seria propi, ja que hauria rebut certs factors externs que l’haguessin fet decidir dur a terme o no certes decisions o pensaments. Òbviament, si l’infant requereix del professor per realitzar una tasca que no pot realitzar per si mateix o que tingui certa dificultat, el professor ha de brindar la seva ajuda als alumnes que ho necessitin, això no implica una interrupció en l’autonomia d’aquests.

    L’assignació de rols que vau fer trobo que és útil a l’hora de decidir quina feina fa cadascú, però així i tot m’agradaria recalcar que perquè el treball en equip sigui efectiu, a part de fer cada persona les tasques assignades segons el rol que tinguis, també és important comunicar-se durant l’execució d’aquestes, per tal que la feina sigui col·laborativa del tot, sense oblidar que en la feina que un fa també compta l’opinió i el punt de vista de la resta de l’equip.

    Molt ben explicat tot, m’ha agradat molt!

    M'agrada

Deixa un comentari

Design a site like this with WordPress.com
Per començar